Érthető módon Veron mindig azt várta, hogy orrát azonnal
megcsapja a kávé- és fűszerillat. Ezzel szemben folyton csalódnia kellett. A
Gerbeaud a hűvös elegancia helyszíne volt, és ugyan nem árasztott kórházszagot,
de a tisztaság parancsoló hidegségét sugallták a falak, a bútorok, a tálcák, a
személyzet, sőt még a sütemények is. A nagyhírű cukrászda, ahol maga a császár
is emelte már fenséges ízlelőbimbóihoz az ezüstvillát, sokkal inkább
hasonlított egy édességlaborra, mintsem egy barátságos, zajos, élettől zsibongó
kávéházra. Ez utóbbi fajtából Veronnak bőven akadt alkalma példákat ismerni,
hiszen az Oktogon, ahol lakott, mind a nyolc sarkán valamilyen kávézdával
dicsekedhetett, élükön a legendásan bohém Abbáziával.
A Gerbeaud
más volt. Kivételes, utánozhatatlan, mintaszerű, ahogyan azt svájci gazdája
előírta. Émile Gerbeaud-nak, a nemzetközi hírű genfi cukrászmesternek a hely
minden egyes sarkát illetően határozott elképzelései voltak. A tágas termeket
más-más stílusban rendezte be, ám hiába tükrözte az egyik stukkóival,
faldíszeivel és akantuszos lábú asztalkáival a neobarokk pazarló ízlését, a
másik pedig a párizsi világkiállításon divattá avanzsált, tiszta, határozott
vonalakkal, finom aranyozással és pasztellszínekkel operáló art nouveau-t,
valahogy egyikőjükből sem hiányzott a taszító makulátlanság.
„Túl
hibátlan, túl grandiózus, túl fehér” – állapította meg ezúttal is Veron, aki
havonta egyszer szívesen eltöltött egy-egy órácskát a Gerbeaud szecessziós
termének sarkában. Bár jól nem érezte magát, Émile mester cukrászremekekben
megnyilvánuló zsenialitása és kérlelhetetlen tökéletessége az ínyére volt –
minden értelemben. A Gerbeaud mindemellett nem csupán színvonalában törekedett
királyi mértékre. Aki valódi kristályokból gondosan megtervezett, ragyogó
villanyfényt árasztó csillárjai alatt akarta megízlelni Európa legfivatosabb
csemegéit, a porcukorcsillámos Biscuit á la vanille-t, a málnazselétől vöröslő
Gateau genois-t vagy a pikánsan citromos Prince Royal felfújtat (amit Gerbeaud
mester Rudolf főherceg szomorú emlékezetére alkotott), annak fizetnie kellett,
nem is keveset. Ezért aztán Veron sem engedhette meg magának a Gizella téri
dőzsölést, csak havonta egyszer, és akkor is szerény méretekben. Valószínűleg
akkor sem telepedett volna le a szolidan ívelő támlás szecessziós tonettre
sűrűbben, ha bugyellárisa magától ontja az ezüstkoronákat: a Gerbeaud hamar
veszített volna fényéből, ha túlontúl gyakran meglátogatja.
De most
nyugodtan kiélvezhetett minden pillanatot. Miután kiválasztotta magának azt a
sarkot, ahonnan ő az összes vendéget szemmel tarthatta, ám őt csak kevesen,
határozott mozdulattal kihúzta a széket, és helyet foglalt a kecses, intarziás
ébenfa asztalnál. Kéjes boldogsággal húzta maga elé a cirádás lapot, amelyen
művészi akvarell gyümölcstálak és pufók angyalkák között a süteményválasztékot
sorolták fel akkurátusan. Amikor először megközelítette egy felszolgáló
kisasszony, Veron fel sem pillantott, csak kezének egy magabiztos legyintésével
hessentette arrébb a mindig túl hamar érkező leányzót.
A
pincérlány, aki diszkrét fekete selyemszoknyát, hószínű, fodros köténykét és
keményített fehér blúzt (gallérján Gerbeaud-monogrammal) viselt, akárcsak a
gépies automatizmussal mozgó, beszélő és kiszolgáló személyzet minden tagja, öt
perc elteltével ismét megjelent.
– Jó napot.
Egy cikket a fehérborkrémes narancstortából, kérem – közölte Veron. A mondat
végén kénytelen volt nagyot nyelni. Zavarában megköszörülte a torkát, akár egy
szivarimádó vén miniszter, és most először ránézett a kiszolgálólányra.
Meghökkent.
A húszévesforma, sudár, egyenes tartású, pisze orrú lány mandulavágású barna
szemei sírástól vöröslöttek. Veron biztos volt benne, hogy egy perccel azelőtt
még nagyban itatta az egereket. Most nem sírt, de szemmel láthatóan nagy
erejébe telt, hogy fegyelmezetten fogadja a vendég óhaját.
– Valami… –
kezdte volna kérdését Veron, ám a lány a szavába vágott.
– Tehát egy
fehérboros narancstorta. Egy minutum, és hozom! – jelentette ki katonásan, bár
remegő ajkkal. Sarkon fordult, és elsietett.
Veron
csöppet megemelte a bal szemöldökét, ahogy lehajtott fővel a cukrászműhely
bejárata felé igyekvő fiatal nő után nézett.
– Szerelmi
bánat – nyilatkoztatta ki a diagnózist halkan, egy rövid, megvető hümmögéssel a
végén.
Ahogy
körbenézett, és szemügyre vette a kizárólag nőkből álló vendégkoszorút,
kénytelen volt megállapítani, hogy a legtöbb asztalnál (márpedig a terem
csaknem megtelt) hasonló témában szűrik le tudós következtetéseiket, hol
boldog, gyerekes kuncogás, hol darabokban heverő szívről árulkodó sóhaj
kíséretében. Pedig a közönséget nem csupán bakfisok alkották, akiknek
sajnálatos módon növésnek indult orrát épp csak ellensúlyozta a hófehér,
ártatlan homlok és a tüllvirágos kalapka, hanem tiszteletre méltó matrónák is
szép számban ültek ott, közelhúzódva úgy, hogy fekete vagy barna blúzaiknak
puffos vállai egymásba gyűrődtek. Előttük a hideg porcelántányérkák kevés
részvétet sugároztak; annál inkább a félig vagy kétharmadig megeszegetett
fánkok, kuglerek, lepények, rétesek. Azokból csak kibuggyant az együttérzés.
Végre
megérkezett Veron tortája is. Meglehetős nagylelkűséggel szelt darab állt
peckesen a monogramos tányérka közepén. Veron biztos volt benne, hogy a
pincérlány drámai állapota tette figyelmetlenné a szolgálatot tévő cukrászlegényt,
aki nagy sajnálatában a szokottnál derekabbat vágott a torta narancsgerezdekkel
gazdagon díszített korongjából.
„Minő
gyászos eset!” – nyalta meg a száját, remélve, hogy az apró mozdulatot, amire
visszafojthatatlan belső igények kényszerítették, senki sem látja.
A kisírt
szemű hölgyike lehajolt, és remegő kézzel csúsztatta Veron elé a tányért. Mire
a kötelező vizespohár után nyúlt, már annyira nem volt ura az ujjainak, hogy
Veron aggódott, a víz a nyakában végzi. Fellélegzett, amikor a pohár (hallható
csattanással ugyan, de) az asztal intarzia-vénuszalakjának a fején ért célt. A
lány csillogó szemmel bámulta a torta égetett cukor-kalapkáját, amelybe mint
fagyott szobrok ragadtak a lédús narancsszeletek. Ha tekintettel enni lehetett
volna, a torta már rég Veron gyomrának mélyén várja végzetét.
Ám a
felszolgáló még odébb sem állt, amikor fülsértő csattogás-csörrenés
hallatszott, nyomában féktelen üvöltéssel. A vendégsereg, Veront is beleértve,
ijedten kapta a fejét cukrászműhely ajtaja felé, ahonnan e pillanatban egy
apró, vézna alak futott ki. Maszatos arcú, szürke főkötős lányka volt,
tizenhatnál aligha több, köténye piszkos. Magáról megfeledkezve zokogott,
remegő teste az ájulás szélén. Rettegve nézte az ajtót, ahonnan érkezett.
Nem sokáig
kellett várnia. A cukrászat kijáratában egy behemót férfi jelent meg, őszülő
haját precízen kettéválasztotta a fejtető közepén, dús bajsza ugyanúgy
reszketett, akárcsak a lány, akire most merőn bámult.
– Hogy
képzel?! – kiabálta, miközben egy lépést tett a lány felé. Az ugyanennyit
hátrált, és kétségbeesetten sikította:
– De nem én
voltam! – Mindkét reszkető tenyerét a szívére borította.
– Mind
mondjátok, „nem én, nem én”! Mind hazug! – ordított tovább a férfi. Sötétvörös
arca ijesztő kontrasztot alkotott folttalan, fehér cukrászköpenyével. – Holnap
visszahozod, különben zsandárokat szólok! Európában nincs hasonlóbb! Te meg
lopás! – kiabálta, tagadhatatlan idegen kiejtéssel.
A vendég
hölgyek visszafojtott lélegzettel, ijedten szegezték tekintetüket a kislányra,
aki a zsandár szó hallatán megszédült, és csaknem a márványpadlóra esett. Az
utolsó pillanatban mégis sikerült állva maradnia.
Veron kissé
hátrébb tolta a székét, de olyan nagy zajt csapott a rémült csöndben, hogy úgy
döntött, mégis ülve marad. „Majd később” – határozta el.
– Mester!
Nem én loptam el! Én soha nem loptam semmit! Édesanyám becsületre nevelt… –
motyogta alig hallhatóan. – Ha megtudná, miket mond maga itt nekem, belehalna!
– emelte föl újra a hangját.
A férfi
dühösen horkantott.
– Még hogy
becsület! Magyarok becsület! – vetette oda megvetően. Aztán egészen közel
lépett a lányhoz. – Holnap dél itt lesz vissza. Különben zsandár! – legyintette
fültövön a lánykát, aztán visszamasírozott a műhelybe.
A
meggyanúsított leány felsikkantott, aztán zokogva kiviharzott a díszes
üvegajtón a Gizella térre. A vendégek azt se tudták, melyik irányba nézzenek
mélyebb döbbenettel.
– Szóval ez
a híres Gerbeaud mester… Ha nem tévedek – fodult Veron a még mindig mellette
álló, jéggé dermedt felszolgálóra.
A nő
azonban hangos sírásban tört ki, épp úgy, mint az iménti kislány.
–
Chrétieeeeen! – kiáltotta, és oda se bagózva Veronra egy harmadik ajtón rohant
ki.
A vendégek
végképp megzavarodva, kerek szemekkel bámultak utána.
Veron
halkan és úrilányhoz aligha méltón füttyentett. Gondterhelten nézett előbb a
még meg sem kezdett narancstortára, aztán a térre nyíló ajtóra. Aztán megint a
narancstortára.
– A fene vigye el! –
pattant föl végül, és (miután úgy döntött, legfeljebb a drámai jelenetért járna
a pénz) fizetés nélkül a kipenderített lányka nyomába eredt, ki a Gizella térre.
1 megjegyzés:
Azt hiszem, nem kenyerem a folytatásos krimi.
Megjegyzés küldése